Benchmarking verwijst naar het vergelijken van de prestaties van jouw bedrijf met die van de concurrenten.
Er zijn twee vormen van benchmarking: intern en extern. Bij de eerste variant ga je kijken naar jouw eigen organisatie. Je beoordeelt de interne processen, kijkt wat wel en niet werkt en gaat op zoek naar verbeterpunten. Bij externe benchmarking ga je deze prestaties vergelijken met die van vergelijkbare bedrijven. Uiteindelijk draait het erom dat je van elkaar leert en op basis hiervan vooruitgang boekt.
Door jouw eigen prestaties en die van de concurrentie continu in de gaten te houden, kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Bovendien is het de ideale manier om te leren van anderen. Je hoeft niet telkens zelf het wiel uit te vinden. Tot slot is het ook nog een goede manier om je medewerkers te motiveren: een concurrentiestrijd kan goed zijn voor het moraal.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)