Wat is clickbait? 

Wat is clickbait

Clickbait is een bekende term uit de internetjournalistiek en gaat om titels van artikelen, video's en andere vormen van content die misleidend zijn - een meer sensationele inhoud beloven dan wat er daadwerkelijk in de content is terug te vinden.

Clickbait is letterlijk ontworpen om jou nieuwsgierig te maken en op de titel te klikken, zodat je naar een nieuwe pagina wordt geleid. Het doel van clickbait is standaard het genereren van meer inkomsten uit internetreclame. Clickbait wordt in bijna alle gevallen, door bijna iedereen als iets negatiefs gezien.

Clickbait is een titel

Je herkent een clickbait titel aan de hoge mate van overdrijving. Ook kan het voorkomen dat je een overdreven gunstige belofte wordt gedaan: iets in de richting van "jij gaat heel rijk worden!". Clickbait titels zijn meestal ook controversieel, uitdagend en zelfs schokkend. Het doel van de clickbait titel is één keer zoveel mogelijk mensen trekken, als vliegen die op stroop afkomen. Het doel van de clickbait titel is duidelijk: "Klik op mij! Klik op mij! Klik op mij!"

Je klik is het enige dat telt

Clickbait artikelen hebben helemaal niet als doel jou een kwalitatief hoogwaardig artikel of andere vorm van content te tonen. Het gaat alleen maar om de klik en om het feit dat jij naar een bepaalde pagina wordt geleid. Je kunt het vergelijken met een worm aan een vishaak: je denkt een lekker hapje te krijgen, maar in feite word je binnen gehengeld. Clickbait titels maken slim gebruik (of misbruik) van de nieuwsgierige aard van mensen. De klik heeft tot doel jou te leiden naar een pagina waar je wordt doodgegooid met irritante advertenties.

Clickbait als onderdeel van een winstmodel

Clickbait is voor veel internetaanbieders en websites onderdeel van het inkomstenmodel. Het passiefinkomsten-model, om meer precies te zijn. Je wordt in feite belazerd waar je bij staat. Gelukkig groeit het verzet tegen clickbait. Onder meer Facebook verzet zich hier inmiddels tegen.

Maar kun je clickbait ook effectief inzetten?

Er is een heel belangrijke reden dat clickbait wordt gebruikt: het werkt. Clickbait-titels zijn het meest effectief. Ze zorgen voor de meeste kliks, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar is het mogelijk daar iets mee te doen, zonder dat je de reputatie krijgt van irritante oplichter? Ja natuurlijk: de sleutel zit hem in het gebruik van clickbait met mate. Je hebt nu eenmaal grote concurrentie op het internet en als je je wilt onderscheiden, zul je moeten opvallen met je titel. Maar wat je dan wel moet doen, is meteen in de eerste alinea aangeven dat je titel overdreven is, maar je in je artikel toch een hoop nuttige informatie kunt verstrekken. Zorg dus voor verdraaid sterke inhoud, wil je mensen niet het gevoel geven dat ze zijn opgelicht.

Voorkom oppervlakkigheid

De beste vorm van clickbait - en de enige vorm die je zou moeten tolereren, - is clickbait met inhoud. Je kunt een fraaie kaft van een boek in de boekenwinkel ook als een soort bait zien, zeker als die kaft niets met het verhaal zelf te maken heeft. Maar als achter de kaft daadwerkelijk een verhaal van hoge kwaliteit zit, zal je niemand hierover horen klagen.

Meer gerelateerde begrippen

Over de auteur

Videomarketing blog auteur
Niels de Groot - Pro Motion Film

Niels de Groot is met meer dan 12 jaar ervaring en 1400+ bedrijfsvideo's op zijn naam een ervaren specialist op het gebied van videoproductie en videomarketing. Met zijn videoproductiebedrijf Pro Motion Film - een netwerk van bevlogen video professionals - helpt hij MKB-bedrijven en organisaties hun doelgroep te bereiken, informeren en overtuigen met videocontent.

Connect met Niels op LinkedIn ->

Videoproductie. Goed bekeken.

Meer weten over de mogelijkheden en kosten?

Neem contact op

Over Pro Motion Film

Over ons

Klantcases

Missie

Locaties

Tarieven

Producten

Videoproductie

Videomarketing

Bedrijfsfilm

Promotiefilm

Videocontent

Recruitment video

Testimonial video

Instructiefilm

Aftermovie

Videograaf

Video-editor

Contact & Bedrijfsinfo

Herengracht 420
1017 BZ Amsterdam

+31 (0)20 2333351

[email protected]

KVK: 53122526

BTW-nummer: NL001113213B92