De tone of voice is de stijl die terugkeert in alle communicatievormen van een bedrijf, waaronder bijvoorbeeld de bedrijfsfilm. De tone of voice is de stem van je merk; de toon waarop je met je doelgroep communiceert. Ieder merk en ieder bedrijf heeft een eigen tone of voice.
Door potentiële klanten telkens op dezelfde wijze aan te spreken, maak je de identiteit van jouw bedrijf herkenbaar. Dit resulteert in een vertrouwensband en betere merkbeleving, die ervoor zal zorgen dat klanten eerder (opnieuw) gebruik zullen maken van jouw service.
Wat je tone of voice precies is, is afhankelijk van je doelgroep. De tone of voice heeft niet alleen te maken met hoe je iets zegt, maar ook met wat je zegt en hoe je communiceert. Het is de stijl van communicatie, zowel intern als extern. De tone of voice is de manier waarop je medewerkers, stakeholders en de doelgroep aanspreekt. Het is belangrijk dat de tone of voice goed bij je doelgroep aansluit.
Waarom een tone of voice?
De tone of voice maakt een merk persoonlijk. Je zult merken dat het in een promotiefilm niet werkt om voor een onverschillige robotstem te kiezen. De stem straalt beleving uit: niet alleen in wat er wordt gezegd, maar ook in hoe het wordt gezegd en in de intonatie. Een juiste tone of voice brengt je merk of bedrijf tot leven: dit krijgt een gezicht. De tone of voice zorgt ervoor dat je doelgroep tot jou wordt aangetrokken.
Consistentie is ook heel belangrijk voor merken, met name in de beeldvorming: door de tone of voice constant te houden, zorg je voor die consistentie. Mensen weten gelijk waar je voor staat en wat je voor ze betekenen kunt.
De focus van je organisatie
Bedrijven en merken hebben bijna altijd een huisstijlhandboek voor het maken van reclame: hierin ligt vastgelegd welke logo's en kleuren moeten worden gebruikt, maar ook welke vormgeving op visueel vlak en welke geluidseffecten. Zo'n huisstijl zorgt voor focus. Hetzelfde geldt voor een tone of voice. Zo'n constante tone of voice versterkt eigenlijk de kracht van je huisstijl. De tone of voice wordt gebruikt als richtlijn voor copywriters en medewerkers.
Een unieke, eenduidige uitstraling is van levensbelang in een tijdperk waarin elk bedrijf strijdt om de aandacht (en de liefde) van de consument. Een goed imago opbouwen? Tone of voice is een vereiste.
Hoe stel je een goede tone of voice op?
Een tone of voice versterkt je merkidentiteit, die is opgesteld aan de hand van een unieke huisstijl. In die merkidentiteit ligt besloten wat je merkwaarden en -idealen zijn. De tone of voice heeft tot doel die kernwaarden en -idealen op de doelgroep en de buitenwereld als geheel over te brengen. De tone of voice is de vertaalslag van theorie naar praktijk.
Als merk wil je natuurlijk een positieve impact hebben op de levens van de mensen in je doelgroep. Dit doe je door een balans te vinden tussen merkconcept, merkidentiteit en merkbeleving.
Binnen de content- en SEO-strategie
Binnen elke content- en SEO-strategie speelt tone of voice een centrale rol. Het gaat immers niet alleen om wát je zegt, maar ook hóe je het overbrengt. Op het gebied van tone of voice heb je heel wat verschillende keuzes. Die keuzes zijn het beste in beeld gebracht door de Nielsen Norman Group. Deze heeft een schaal bestaande uit vier verschillende dimensies uitgewerkt:
- Een tone of voice kan grappig zijn, serieus, of ertussenin zitten (neutraal)
- Een tone of voice kan formeel of informeel zijn, of ertussenin zitten
- Je kunt respectvol zijn, speels spottend, of neutraal
- Je kunt een zakelijke (to-the-point) tone-of-voice hebben, een enthousiaste tone-of-voice, of een neutrale
Aan de hand van deze vier dimensies kun je eindeloos variëren.
Het kiezen van een tone of voice voor een bedrijfsfilm
Het is belangrijk om goed na te denken over het kiezen van een tone of voice voor jouw bedrijfsfilm. Hierbij dien je niet alleen rekening te houden met de stijl die jij uit wilt dragen, maar ook met de kenmerken van de doelgroep. Op basis hiervan kan je kiezen tussen formeel en informeel, informatief of entertaining, enzovoort. De stijl van de tone of voice is cruciaal voor het succes van de bedrijfsfilm.
Uitbesteding
Wanneer je ervoor kiest de productie van de bedrijfsfilm uit te besteden aan een videoproductiebedrijf, zal ook het vaststellen van de tone of voice worden opgenomen in het takenpakket. Zo weet je dus zeker dat jouw doelgroep op de juiste manier benaderd wordt.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)