Een nichemarkt, of niche, is een klein sub gedeelte van een grotere markt. Het feit dat het niche is, geeft aan dat klein en afgebakend is en dat er slechts een handjevol aanbieders op actief is.
Op sommige nichemarkten is slechts één aanbieder actief. Een niche houdt een kleiner segment binnen een grotere markt in, waarbinnen eigen, unieke en specifieke behoeften gelden. Die niche maakt onderdeel uit van de identiteit van de doelgroep. Het grote voordeel van een nichemarkt is dat je geïnteresseerden veel makkelijk kunt verleiden tot aankoop.
Heeft elke markt een niche?
Ja, in feite wel. Denk maar eens aan de voedingsindustrie. Lange tijd was het een niche om vegetarisch of veganistisch te eten. Er was slechts een handjevol aanbieders dat speciaal producten op de markt bracht om aan de wensen van vegetariërs en veganisten te voldoen. Tegenwoordig is vegetarisch eten niet echt een niche meer en zijn er ook veel grote merken die een eigen vegetarische etenswarenlijn hebben.
Andere niches in de voedingsindustrie zijn glutenvrij voedsel en biologisch voedsel, voor mensen die allergisch zijn voor gluten of die expliciet op zoek zijn naar biologisch eten. Niches komen en gaan, sommigen worden na verloop van tijd zo populair dat je ze niet meer tot de categorie "niche" kunt rekenen.
Nichemarkt en ondernemers
Als ondernemer kan het zeker lonen als je inspeelt op een nichemarkt, zeker als je actief bent in een markt waarin al veel concurrenten actief zijn die min of meer hetzelfde leveren. Inspelen op een nichemarkt is dé manier om je eigen doelgroep af te bakenen, zelfs al lijkt de concurrentie op het eerste gezicht groot. Binnen de nichemarkt is die stukken kleiner. Het fijne van tot een nichemarkt behoren, is dat je precies weet wie je doelgroep is en hoe je die kunt vinden.
Hoe ziet een nichemarkt eruit?
Een nichemarkt kan op allerlei soorten manieren ontstaan. Uitgangspunt is toch wel de unieke behoeften van de doelgroep, die afwijken van die van de "massa". In de literatuur heb je ook bepaalde niches, zoals bijvoorbeeld dark fantasy en science fiction. Hierin zijn veel minder auteurs actief dan in de standaard realistische fictiemarkt. Toch is er genoeg publiek voor.
Je tot een niche richten
In veel gevallen betekent je tot een nichemarkt richten dat je je in iets gaat specialiseren. In plaats van dat je "van alles wat" levert, lever je een groot en gevarieerd aanbod binnen één of enkele niche(s). Je moet natuurlijk wel eerst bepalen of er vraag is naar wat je wilt gaan aanbieden. Zonder vraag is er geen sprake van een nichemarkt, alleen van een slecht idee.
Iedere ondernemer zijn eigen niche?
In theorie is het mogelijk dat iedere ondernemer zijn eigen niche vindt. Je kunt soms bijna spreken van een nichemarkt binnen een nichemarkt, zo specifiek is de vraag en het aanbod. Als ondernemer wil je natuurlijk de beste zijn in wat je doet. Eén van de beste manieren om dat te doen, is door je in een nichemarkt te specialiseren. Het feit dat je de enige aanbieder bent en niet of nauwelijks concurrentie hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat je er verder met de pet naar kunt gooien. De consument verwacht dat je kwaliteit levert tegen een eerlijke prijs.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)