Een pay-off is de zin die achter de merknaam wordt geplaatst. Deze zin communiceert in een paar woorden waar het merk voor staat en is bedoeld om meer naamsbekendheid op te bouwen.
Pay-offs zijn een zeer belangrijk onderdeel van de merkbeleving van een product en worden vaak in één adem met het merknaam gezegd. In sommige gevallen is de zin zelfs bekender dan de merknaam zelf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 'Even Apeldoorn bellen', 'Omdat je het waard bent' en 'The best a man can get'.
Deze pay-offs zijn zo herkenbaar dat ze zelfs worden gebruikt in situaties die niets met het merk te maken hebben. En dat is nu precies wat je met jouw bedrijfsfilm wilt bereiken.
Kenmerken van een goede pay-off
Door een pay-off te gebruiken in jouw bedrijfsfilm of andere communicatievormen, vergroot je de herkenbaarheid van jouw merk. Het bedenken van een goede pay-off is echter makkelijker gezegd dan gedaan.
Om je hier een handje bij te helpen, hebben we een aantal kenmerken op een rijtje gezet:
- Origineel
- Niet te lang
- Geschikt voor de doelgroep
- Pakkend, bijvoorbeeld door te rijmen of er een deuntje van te maken
- Tijdloos
Gezien al deze eisen waar een pay-off aan moet voldoen om succesvol te zijn, is het verstandig hier een professioneel videoproductiebedrijf voor in te huren. Zij helpen je niet alleen bij het bedenken van de pay-off, maar zorgen er ook nog eens voor dat deze naadloos aansluit op jouw bedrijfsfilm, e-mails, brochures en andere communicatiemiddelen.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)