Offline marketing is het communiceren met jouw doelgroep zonder hiervoor gebruik te maken van online communicatiemiddelen.
Hoewel online marketing in de afgelopen jaren juist enorm veel aan populariteit heeft gewonnen, is het belangrijk om te onthouden dat er ook een wereld is buiten het internet. Kortom, het maken van bijvoorbeeld een bedrijfsfilm of website is verstandig, maar niet voldoende om iedereen te bereiken. De beste aanpak is het vinden van een balans tussen deze online communicatievormen en bekende offline middelen, zoals folders, billboards en een kraampje op een beurs.
Voordelen van offline marketing
Offline marketing brengt verschillende voordelen met zich mee, zoals:
- Je kunt je richten op een hele specifieke doelgroep. Waar een bedrijfsfilm bedoeld is voor een groot bereik, is offline marketing meer geschikt voor lokale reclame.
- In dit digitale tijdperk laat je met een mooie folder of opvallende billboard zien dat je moeite doet. Je onderscheidt je van de concurrentie door out of the box te denken.
- Bij offline marketing is er sprake van een persoonlijke benadering. Door jouw brochures met naam en toenaam in de brievenbus te gooien, creëer je een verbondenheid met potentiële klanten.
- Tot slot laat face-to-face interactie altijd een grotere indruk achter dan de zoveelste advertentie die je op je laptop voorbij ziet komen.
Online en offline marketing combineren
Je kunt online marketing ook soms voor offline marketing inzetten. Zo kun je een bedrijfsfilm die je in eerste instantie voor online marketing maakt ook laten zien op een offline beurs.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)