Bounce rate, of in het Nederlands "Bounce percentage" is een term die binnen de internet marketing wordt gebruikt voor het aanduiden van webverkeer analyse.
De bounce rate staat voor het percentage bezoekers dat op de website komt en deze weer verlaat zonder eerst andere pagina's op dezelfde website te bekijken. Bouncers zijn mensen die als het ware niet "blijven plakken". In het Engels betekent bounce "afketsen". Hoe hoger de bounce rate, hoe ongunstiger.
Marketing en bounce rate
Hoe lager je bounce rate, hoe beter. Een lage bounce rate geeft aan dat mensen langer op jouw website blijven hangen en in ieder geval gestimuleerd zijn minstens een tweede pagina te bezoeken. Natuurlijk ben je er dan nog niet, want het feit dat een tweede pagina wordt bezocht, wil nog niet zeggen dat deze mensen ook daadwerkelijk inkomsten genereren. Door marketing slim in te zetten, kun je het bounce percentage verlagen. Dit doe je onder andere door middel van e-mailmarketing. Binnen e-mailmarketing wordt bounce rate ook wel aangeduid als het percentage e-mailadressen dat niet meer bestaat en waarop niet bezorgd kan worden.
Verbeteren van je bounce rate
Wil je je bounce rate verbeteren? Dan is er een aantal dingen dat je kunt doen. Je kunt onder meer SEO (Search Engine Optimalisation) gaan inzetten. Dankzij slimme trucs kun je ervoor zorgen dat jouw website beter gevonden wordt in zoekmachines en hoger komt te staan in de resultaten van relevante zoektermen. Een hoge bounce rate kan inhouden dat je SEO niet goed is ingespeeld op de verwachtingen van mensen. Je website heeft bijvoorbeeld iets anders te bieden dan wat mensen in eerste instantie hadden verwacht (dus zie je ze weer vertrekken).
Zorg voor een website die vertrouwen wekt
Je website is het visitekaartje van je organisatie. Wil je bij je bezoekers vertrouwen wekken, dan moet je ervoor zorgen dat je visitekaartje tiptop in orde is. Een website die niet goed functioneert, die onoverzichtelijk in elkaar zit, of domweg geen kwaliteit uitstraalt, zal mensen afschrikken en ervoor zorgen dat je bounce percentage de pan uitrijst. Zorg voor goed ingerichte landingspagina's (niet alleen je homepagina), maar alle populaire pagina's op je website. Belangrijk is dat in één oogopslag duidelijk is wat de toegevoegde waarde van je bedrijf is.
Hoe slecht is een hoge bounce rate?
Hoe hoog je bounce rate mag zijn, is ook afhankelijk van het type website dat je hebt. Het feit dat je een hoge bounce rate hebt, is niet altijd reden tot paniek. Een webpagina met een specifiek, diepgaand artikel zal een hoge bounce rate hebben. Toch vinden bezoekers hier waarnaar ze op zoek zijn: de informatie die ze nodig hadden. Ga na waarom je bounce rate hoog is.
Het begrip exit rate
Exit rate lijkt op bounce rate, maar zit net iets anders in elkaar. De exit rate is het percentage bezoekers dat op een willekeurige websitepagina uitstapt. Kortom: op welke pagina verlaten je bezoekers de website? Met name op de checkout pagina van een webshop is de exit rate een belangrijke om te weten. Exit rate kijkt niet naar hoeveel pagina's een bezoeker precies bezocht heeft op je website, maar naar het percentage bezoekers dat op welke pagina je site verlaat.
Acceptabele bounce rates
Voor de volgende type websites zijn bounce rates acceptabel:
- Content websites: 40-60%
- Blogs: 70-95%
- Online diensten: slechts 10-30%
- Landingspagina's: maar liefst 70-90%
- E-commerce: 20-40%.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)