Een huisstijlhandboek of brand guide is een document waarin alle regels, richtlijnen en eisen van de huisstijl van een specifiek bedrijf of specifieke organisatie liggen besloten.
Het is een soort "Bijbel" op het gebied van de huisstijl van je bedrijf: de autoriteit van het document is onomstreden. Denk je aan huisstijl, dan denk je onder meer aan het gebruik van logo's, kleuren en een unieke typografie. Stuk voor stuk zaken die uitvoering in het huisstijlhandboek worden beschreven.
Wat doet een huisstijlhandboek precies?
Het huisstijlhandboek legt de stijlregels vast van jouw visuele identiteit - hoe jij je als bedrijf of organisatie aan de wereld kenbaar maakt. Aan de hand van het huisstijlhandboek bepaal je wat wel en niet mogelijk is binnen de content die je online plaatst en de reclames die je produceert. De hele visuele identiteit ligt hierin besloten. Die visuele identiteit is van enorm belang als je wilt zorgen voor een sterke klantbinding: klanten moeten weten waar jij precies voor staat.
Vormgevers maken vaak gebruik van een huisstijlhandboek. Denk aan het maken van een nieuwe website, bedrijfsvideo's of een digitale brochure.
Waarom richtlijnen?
De richtlijnen bepalen waar je je binnen de visuele communicatie aan moet houden. Deze zijn belangrijk voor de medewerkers van het bedrijf, maar ook externe partijen en natuurlijk voor de consument. Het is zeker zo dat de huisstijl door de loop der jaren kan veranderen (denk onder andere eens aan de verschillende logo's die Coca-Cola door de jaren heen heeft gehad), maar het is bijna nooit zo dat de veranderingen radicaal zijn. Zelfs als de huisstijl verandert, is er nog een duidelijk verband met de eerdere richtlijnen, zodat de identiteit niet verloren gaat.
Het belang van een logo
Het zal per organisatie verschillen welke onderdelen er in een huisstijlhandboek precies naar voren komen. Wel is het zo dat bijna ieder bedrijf een logo heeft. Een logo is essentieel voor een huisstijl. In het huisstijlhandboek leg je je al je logokeuzes vast, ook welke variaties op het logo er eventueel mogelijk zijn. Je logo vind je overal terug: niet alleen in reclames, maar ook op officiële documenten, op reclameartikelen, op gevels, zelfs op koffiemokken en placemats.
Het belang van kleuren en typografie
De kleur rood verbind je al snel aan Coca-Cola. Zou Coca-Cola plotseling al zijn beeldvorming in het blauw of geel uitvoeren, dan zouden fans van het merk bij wijze van spreken in opstand komen. Maar ook typografie is geen gezicht: stel je een de woorden Coca-Cola in het lettertype van Adidas voor en het woord Adidas in het lettertype van Coca-Cola. Dat is geen gezicht en leidt meteen tot vraagtekens. Ook de typografie kun je niet zomaar veranderen. Ook kleinere ondernemingen werken met eigen lettertypes en kleurcodes. Daar kun je niet zomaar van afwijken, want dat gaat ten koste van de klantbinding. Hoe vaker een klant hetzelfde logo met dezelfde structuur ziet, hoe eerder het in zijn geheugen wordt geprint.
Ook communicatiemiddelen zijn belangrijk
Bij communicatiemiddelen moet je denken aan onder meer een vast format voor een advertentie of sociale media post. Ook PowerPoint presentaties dienen volgens een vast format te worden ingericht en vormgegeven. Waarom? Dat heeft alles met structuur te maken. Perceptie is iets heel belangrijks: dat zit niet alleen in wat je zegt, maar ook in hoe je het zegt. Beeldvorming van landen is niet anders: Nederland heeft slechts één vlag, één volkslied. Denk je aan Nederland, dan denk je al snel aan tulpen, klompen, molens en kaas.
Meer gerelateerde begrippen
- Affiliate marketing
- AIDA-model
- Awareness marketing
- B2b marketing
- B2c marketing
- Buyers persona
- Contentmarketing
- Contentkalender
- Content recycling
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Customer journey
- Doelgroep
- E-mailmarketing
- Evergreen content
- Influencer marketing
- KPI (Key Performance Indicator)
- Leadgeneratie
- Marketingbureau
- Marketing funnel
- Marketingplan
- Marketingstrategie
- Merkbeleving
- Naamsbekendheid
- Rebranding
- Remarketing
- ROI (Return on Investment)
- SEA (Search Engine Advertising)
- See, Think, Do, Care model
- SEO (Search Engine Optimization)
- USP (Unique Selling Point)